Välkomna till min blogg, som egentligen inte handlar om nåt vettigt... :) Men det är skönt att få skriva av sig ibland, och jag blir jätte, JÄTTE glad av en liten hälsning eller kommentar!!

onsdag 25 januari 2012

Imorse hade jag gett mig DEN på att vi skulle komma oss iväg till förskolan i tid och UTAN bråk och tjaffs. Jag pratade tom med barnen igår kväll om det, och de var helt med på noterna. Så imorse gällde det... Alfons inga problem, tog på sig skorna och gick ned, Astrid var såååååå trött, jag vet inte hur många gånger jag bad henne att ta på sig skorna innan jag till slut tog på henne dem. Vid klädracet var Alfons klar långt innan programledaren. Astrid stod och tittade på sina kläder, sa att det var bra att jag tagit den tröjan, för den ville hon ju ha, men den var alldeles för kall att ta på sig... När hon väl fått på sig den kalla tröjan som jag förklarat blir varm bara du tar på dig den, så var tiden slut och programledaren klar, och nästa barnprogram började. Hon blev galen. Hon ville ju hinna före programledaren, och att försöka förklara för henne att man då inte bara kan stå och titta på kläderna, löntes inte ett smack, så hon låg där på golvet under bordet och skrek ett bra tag. Jag försökte verklign hålla mig lugn... om jag reste mig för att gå därifrån för att tex göra frukost, hjälpa Arvid el dyl så blev hon ännu argare. Astrid är sån, hon vill helst att man ska sitta och titta på henne när hon är arg, så att man verkligen förstår att hon är det... som om det skulle gå att missa... ;)

Sen var det givetvis tjaffs om att borsta håret. Vi ska leka frisersalong (ja, annars skulle hennes hår ALDRIG kammas) och det ska absolut kammas med en liten, smal kam med tätt mellan taggarna, och det gör ont för henne... men det ska vara den kammen.

När "Charlie och Lola" slutar så vet de att de är dags att stänga av tv för att ta på sig overallerna. Alfons gjorde det utan några som helst problem. Astrid ska tjaffsa om vilken overall hon ska ha, vilken mössa, vilken halsduk osv...

Sen när hon väl är i overallen så har vi ju två ytterdörrar som ska öppnas. Och ni vet väl att det är jätteviktigt att få öppna en av de dörrarna?? :P Annars blir man arg och slänger sig på golvet och skriker... har försökt med en turordning på detta med dörröppnandet, men det går inte, för det är olika från dag till dag om vilken dörr som är viktigast att öppna, har även försökt med att JAG öppnar båda dörrarna, men det funkar inte heller. Väl ute så blir hon arg för att Alfons går in på "hennes" sida på bilen. Och ungefär NU så "börjar" deras förskoletid.

När vi väl sitter i bilen alla fyra, med bälten på, så känns det bra att vi äntligen är på väg... om än försent. Men tålamodet hölls ganska lungt iaf! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ååå, va roligt att Du skriver till mig!! :)